
Dernek ; Türkiye Cumhuriyeti’nin Atatürk ilke ve devrimleri doğrultusunda gelişimine katılmak esas olmak üzere; Opera sanatının yurt içinde, ulusal operamızın yurt içi ve yurt dışında tanınıp yaygınlaşmasını desteklemek, bu genel amaca paralel olarak da, Opera Solistliği mesleğinin, ülkemizin sanat ve kültür yaşamında daha etkin bir şekilde yer almasını sağlamak,amacıyla Ankara'da 2005 Aralık ayında kuruldu.
Perşembe, Aralık 28, 2006
CAN DÜNDAR ‘ IN 26/12/2006 Tarihli Milliyet Gazetesindeki yazısı
Yarın Atatürk'ün Ankara'ya gelişi kutlanacak.
Mustafa Kemal Paşa,1919'da geldiği bu küçük kasabayı 4 yılda başkente dönüştürdü ve Ankara'yı hayalindeki modern Türkiye'nin örnek mekanı haline getirdi.
O hayalin bir örneği, 1937'de Alman mimar Bruno Taut'a ısmarladığı opera binasıdır.
İtfaiye meydanına kurulacak olan opera, dönemin parasıyla 2.5 milyon liraya mal olacak ve 1500 dinleyici alacaktı.
Proje, Atatürk'ün ölümüyle suya düştü.
Ama o bina, 70 yıl sonra bugün hala yapılmaya çalışılıyor.
Konu, önceki hafta Çankaya'da toplanan "Milli Komite"nin gündemindeydi.
"Geçen 70 yılda ne yapıldı?" diye sorarsanız söyleyeyim:
Bol bol toplantı yapıldı.
Ata'nın ölümünden sonra 10 yıl kimse iIgilenmedi.
1947'te Milli Eğitim Bakanı, ayrı bir opera binası yapılamayacağını anlayınca mimar Paul Bonatz' dan itfaiye Meydanı'ndaki Sergi Evi'ni operaya dönüştürmesini istedi.
Sergi Evi'nden bozma bir opera yapıldı.
1980'de "Atatürkçü idare" konuyu gündeme aldı.
Ankara'ya bir "Atatürk Kültür Merkezi" kurulması kararlaştırıldı.
Bu amaçla kurulan Milli Komite, Gençlik Parkı'nı ve Hipodrom'u da kapsayan büyük alanın 1. bölgesi,için mimari proje yarışması açtı.
Birinci olan Özgür ve Azize Ecevit'in projesi başkente yaraşır bir sanat vahası yaratıyordu:
Kentin merkezinde müze, sergi salonu ve kütüphanenin yanı sıra konser, tiyatro, opera, bale
için ayrı ayrı salonlar yapılacaktı.
Ancak 160 milyon dolarlık proje parasızlıktan uygulanamadı.
Hipodrom'un bir bölümüne daha önce yapılan Atatürk Kültür Merkezi' adlı piramit de çürümeye
ve kaderine terk edildi.
Tabii proje uygulanmayınca başkentin göbeğindeki devasa boş arazi iştahları kabartmaya başladı.
2004'te Ankara Belediyesi bölge için yeni bir proje hazırladı.
Buna göre AKM kaldırılacak; Atatürk Kongre ve Kültür Merkezi projesi iptal edilecek; oraya Orta Asya' dan bu yana Türk tarihinin, Selçuklu, Osmanlı, cumhuriyet dönemlerinin sergileneceği bir "Türk Tarih ve Kültür Parkı" yapılacaktı.
Projeye bir de "Kurtuluş Savaşı Müzesi" eklenerek, kararı verecek olan Milli Komite'nin askeri kanadı memnun edildi.
Ve önceki hafta Milli Komite sessiz sedasız belediyenin önerisini benimseyerek piramidin yıkım kararını onayladı.
Şimdi, belki İstanbul AKM' den önce Ankara AKM yıkılacak; arazi temizlenip Melih Gökçek' e teslim edilecek.
Aslında hükümet ve belediye, projedeki kültür merkezini de iptal ettirip operayı yeni yaptırılan CSO inşaatına eklenecek olan küçük bir binaya sıkıştırmak istiyordu; ama bu, Opera Solistleri Derneği'nin ve sanat gönüllülerinin çabalan sayesinde gerçekleştirilemedi.
O konu, Köşk'ün el değiştirmesinden sonraya bırakıldı.
Başkentte halen Opera adlı bir semt var, ama hala modem bir opera, bale binası, konser salonu yok. Sadece başkentte mi? Türkiye’de yok.
Hükümet ödenek ayırır da proje uygulanırsa Türkiye'nin tek opera binası o alanda kurulacak..
Ödenek ayrılmazsa o alandaki tek kültür sanat merkezi de yıkılacak yakında...
Yarın Ata'nın Ankara'ya gelişini değil, Ankara'nın elden gidişini ansak daha iyi olacak galiba...
Mustafa Kemal Paşa,1919'da geldiği bu küçük kasabayı 4 yılda başkente dönüştürdü ve Ankara'yı hayalindeki modern Türkiye'nin örnek mekanı haline getirdi.
O hayalin bir örneği, 1937'de Alman mimar Bruno Taut'a ısmarladığı opera binasıdır.
İtfaiye meydanına kurulacak olan opera, dönemin parasıyla 2.5 milyon liraya mal olacak ve 1500 dinleyici alacaktı.
Proje, Atatürk'ün ölümüyle suya düştü.
Ama o bina, 70 yıl sonra bugün hala yapılmaya çalışılıyor.
Konu, önceki hafta Çankaya'da toplanan "Milli Komite"nin gündemindeydi.
"Geçen 70 yılda ne yapıldı?" diye sorarsanız söyleyeyim:
Bol bol toplantı yapıldı.
Ata'nın ölümünden sonra 10 yıl kimse iIgilenmedi.
1947'te Milli Eğitim Bakanı, ayrı bir opera binası yapılamayacağını anlayınca mimar Paul Bonatz' dan itfaiye Meydanı'ndaki Sergi Evi'ni operaya dönüştürmesini istedi.
Sergi Evi'nden bozma bir opera yapıldı.
1980'de "Atatürkçü idare" konuyu gündeme aldı.
Ankara'ya bir "Atatürk Kültür Merkezi" kurulması kararlaştırıldı.
Bu amaçla kurulan Milli Komite, Gençlik Parkı'nı ve Hipodrom'u da kapsayan büyük alanın 1. bölgesi,için mimari proje yarışması açtı.
Birinci olan Özgür ve Azize Ecevit'in projesi başkente yaraşır bir sanat vahası yaratıyordu:
Kentin merkezinde müze, sergi salonu ve kütüphanenin yanı sıra konser, tiyatro, opera, bale
için ayrı ayrı salonlar yapılacaktı.
Ancak 160 milyon dolarlık proje parasızlıktan uygulanamadı.
Hipodrom'un bir bölümüne daha önce yapılan Atatürk Kültür Merkezi' adlı piramit de çürümeye
ve kaderine terk edildi.
Tabii proje uygulanmayınca başkentin göbeğindeki devasa boş arazi iştahları kabartmaya başladı.
2004'te Ankara Belediyesi bölge için yeni bir proje hazırladı.
Buna göre AKM kaldırılacak; Atatürk Kongre ve Kültür Merkezi projesi iptal edilecek; oraya Orta Asya' dan bu yana Türk tarihinin, Selçuklu, Osmanlı, cumhuriyet dönemlerinin sergileneceği bir "Türk Tarih ve Kültür Parkı" yapılacaktı.
Projeye bir de "Kurtuluş Savaşı Müzesi" eklenerek, kararı verecek olan Milli Komite'nin askeri kanadı memnun edildi.
Ve önceki hafta Milli Komite sessiz sedasız belediyenin önerisini benimseyerek piramidin yıkım kararını onayladı.
Şimdi, belki İstanbul AKM' den önce Ankara AKM yıkılacak; arazi temizlenip Melih Gökçek' e teslim edilecek.
Aslında hükümet ve belediye, projedeki kültür merkezini de iptal ettirip operayı yeni yaptırılan CSO inşaatına eklenecek olan küçük bir binaya sıkıştırmak istiyordu; ama bu, Opera Solistleri Derneği'nin ve sanat gönüllülerinin çabalan sayesinde gerçekleştirilemedi.
O konu, Köşk'ün el değiştirmesinden sonraya bırakıldı.
Başkentte halen Opera adlı bir semt var, ama hala modem bir opera, bale binası, konser salonu yok. Sadece başkentte mi? Türkiye’de yok.
Hükümet ödenek ayırır da proje uygulanırsa Türkiye'nin tek opera binası o alanda kurulacak..
Ödenek ayrılmazsa o alandaki tek kültür sanat merkezi de yıkılacak yakında...
Yarın Ata'nın Ankara'ya gelişini değil, Ankara'nın elden gidişini ansak daha iyi olacak galiba...
MÜMTAZ SOYSAL’ IN 13/06/2006 da Cumhuriyet Gazetesindeki Köşe Yazısı
GÖRKEMSİZ OPERA
İki Soprano, iki de tenor:Opera Solistleri Derneği adına makamdan makama, gazeteden gazeteye, hangi kapıyı açık bulurlarsa oraya koşup durmaktalar. Çırpınıyorlar adeta: Başkent, cumhuriyetin şanına yaraşır bir opera binasına kavuşsun diye.
Yalnız onlar mı? Arkalarında üç meslek kuruluşu daha var: TMMOB'nin Mimarlar Odası ve Şehir Plancıları Odası Ankara şubeleri ile Türk Serbest Mimarlar Derneği. Hepsi, yarışması sonuçlandırılıp ek çalışmaları bitirilmiş bir projenin uygulanmasını ve ihale için ödenek bekleyen bir inşaatın daha fazla gecikmeksizin başlatılmasını istiyorlar.
Peki, sorun ne? Bunun hikayesi bir hayli uzun.Sempatik Kültür ve Turizm Bakanı, Çin gezisinde gördüğü görkemli opera binasından çok etkilenmiş, döner dönmez "Ne olursa olsun, bir tane de biz yapacağız; bu şeref bana nasip olsun, hemen bir proje hazırlayalım" demiş.
Oysa, Atatürk'ün yüzüncü doğum yılı dolayısıyla yapılacak kültür etkinliklerine ilişkin olarak çıkarılan bir yasanın kurduğu Milli Komite bu konuda çoktan harekete geçmiş ve belli bir aşamaya gelinmişti bile.
Yasa, Ankara'nın büyük Adliye Sarayı'ndan başlayarak Gençlik Parkı, 19 Mayıs Stadyumu,Hipodrom Alanı ve Ulus semtinin bir bölümünü kapsayan bölgeyi "Atatürk Kültür Merkezi" olarak ilan ettiği için, Cumhurbaşkanı başkanlığında toplanan Milli Komite, bu alanda bir opera binasının yapılmasını kararlaştırmıştı. Proje yarışması da açılmış, kırk küsur projenin katıldığı yarışmada mimar Özgür Ecevit'in projesi kazanmış, eski Hipodrom Alanı'na yapılacak binanın ayrıntı ve uygulama çalışmaları uluslararası bir ekiple bir milyon dolar harcanarak tamamlanmış ve ihale aşamasına gelinmişti.
Bütün bu sürecin beş buçuk yılı aşkın bir süre aldığını da unutmayın.Ne var ki Sayın Bakan bu projenin yerine, çok ötede, demiryolunun yakınında başlatılmış olan Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası inşaatına ekleniverecek bir opera binası için yeniden proje hazırlanmasını istiyor. "oysa, orada şimdilik sadece bir garaj inşaatı var. Doğru dürüst bir opera binası hayaliyle yıllarını geçirmiş sanatçıların üzüntüsü de bundan.
Opera, orkestrasyonu ile, çok zor yetişen sanatçılarıyla, korolarıyla, gerektirdiği dekor teknikleriyle, sahne ve müzik sanatlarının en kapsamlı ve görkemli dalıdır. Opera binaları da görkem ister. Bir köşeye sıkıştırılmış dar bir sahne ve küçük bir salonla opera olmaz; olsa olsa vodvil oynanır. Sayın Bakan'ın Çin'de etkilenişiyle Ankara'daki isteyişi arasında büyük bir çelişki yok mu?
Üstelik, zaman ve para israfıyla kalmayıp umut, hayal ve heves savurganlığı da değil mi bu? Zor bir sanata bel bağlayarak yetişmiş bir avuç insanını da böylesine hoyratça kıran bir toplum, nasıl olup çağdaş uygarlık düzeyinin üstüne çıkacak?
İki Soprano, iki de tenor:Opera Solistleri Derneği adına makamdan makama, gazeteden gazeteye, hangi kapıyı açık bulurlarsa oraya koşup durmaktalar. Çırpınıyorlar adeta: Başkent, cumhuriyetin şanına yaraşır bir opera binasına kavuşsun diye.
Yalnız onlar mı? Arkalarında üç meslek kuruluşu daha var: TMMOB'nin Mimarlar Odası ve Şehir Plancıları Odası Ankara şubeleri ile Türk Serbest Mimarlar Derneği. Hepsi, yarışması sonuçlandırılıp ek çalışmaları bitirilmiş bir projenin uygulanmasını ve ihale için ödenek bekleyen bir inşaatın daha fazla gecikmeksizin başlatılmasını istiyorlar.
Peki, sorun ne? Bunun hikayesi bir hayli uzun.Sempatik Kültür ve Turizm Bakanı, Çin gezisinde gördüğü görkemli opera binasından çok etkilenmiş, döner dönmez "Ne olursa olsun, bir tane de biz yapacağız; bu şeref bana nasip olsun, hemen bir proje hazırlayalım" demiş.
Oysa, Atatürk'ün yüzüncü doğum yılı dolayısıyla yapılacak kültür etkinliklerine ilişkin olarak çıkarılan bir yasanın kurduğu Milli Komite bu konuda çoktan harekete geçmiş ve belli bir aşamaya gelinmişti bile.
Yasa, Ankara'nın büyük Adliye Sarayı'ndan başlayarak Gençlik Parkı, 19 Mayıs Stadyumu,Hipodrom Alanı ve Ulus semtinin bir bölümünü kapsayan bölgeyi "Atatürk Kültür Merkezi" olarak ilan ettiği için, Cumhurbaşkanı başkanlığında toplanan Milli Komite, bu alanda bir opera binasının yapılmasını kararlaştırmıştı. Proje yarışması da açılmış, kırk küsur projenin katıldığı yarışmada mimar Özgür Ecevit'in projesi kazanmış, eski Hipodrom Alanı'na yapılacak binanın ayrıntı ve uygulama çalışmaları uluslararası bir ekiple bir milyon dolar harcanarak tamamlanmış ve ihale aşamasına gelinmişti.
Bütün bu sürecin beş buçuk yılı aşkın bir süre aldığını da unutmayın.Ne var ki Sayın Bakan bu projenin yerine, çok ötede, demiryolunun yakınında başlatılmış olan Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası inşaatına ekleniverecek bir opera binası için yeniden proje hazırlanmasını istiyor. "oysa, orada şimdilik sadece bir garaj inşaatı var. Doğru dürüst bir opera binası hayaliyle yıllarını geçirmiş sanatçıların üzüntüsü de bundan.
Opera, orkestrasyonu ile, çok zor yetişen sanatçılarıyla, korolarıyla, gerektirdiği dekor teknikleriyle, sahne ve müzik sanatlarının en kapsamlı ve görkemli dalıdır. Opera binaları da görkem ister. Bir köşeye sıkıştırılmış dar bir sahne ve küçük bir salonla opera olmaz; olsa olsa vodvil oynanır. Sayın Bakan'ın Çin'de etkilenişiyle Ankara'daki isteyişi arasında büyük bir çelişki yok mu?
Üstelik, zaman ve para israfıyla kalmayıp umut, hayal ve heves savurganlığı da değil mi bu? Zor bir sanata bel bağlayarak yetişmiş bir avuç insanını da böylesine hoyratça kıran bir toplum, nasıl olup çağdaş uygarlık düzeyinin üstüne çıkacak?
Pazar, Kasım 19, 2006
DOĞAN HIZLAN
Operacılar-baleciler nerede çalışacak sanatlarını nerede sergileyecekler:
Operacılar-baleciler nerede çalışacak sanatlarını nerede sergileyecekler:
Devlet Opera ve Balesi binasının yılan hikayesi başlıklı yazımda (Hürriyet, 26 Eylül 2006) opera ve bale sanatçılarının zor koşullar altında çalıştıklarını, zaman zaman planlanan, onlara vaat edilen binaların da başkalarına verildiğini gördük.
Şimdi de CSO’ya (Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası) verilen binanın bir bölümünde onlara yer verilmesi, sığıntı gibi bir duruma sokuyor onları.Konuştuğum bütün operacılar, planların gerçekleşme aşamasında hep unutulduklarını, önce onların arsalarından, binalarından vazgeçildiğini anlattılar. Bu kez de öyle olmuş.Yapılan planların, düzenlemelerin Cumhurbaşkanı başkanlığında kurulan, Milli Komite tarafından onaylanması gerekiyor.
Yeni projeye göre, CSO binasının yanına iki salon daha eklenecek, böylece opera-bale binası sözüm ona yapılmış olacak.Oysa o zaman ne provalar için yer olacak, ne de opera-baleye uygun sahne düzeni.Mimarlar Odası Ankara Şubesi yapılan planın, araziyi temizlenmiş şekilde Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek’e teslim etmek amacını güttüğünü bildirdi.
*OPSOD (Opera Solistleri Derneği) ne istiyor?
Çok net. Opera ve bale için yapılan planın uygulanmasını, onlara tahsis edilen arsanın geri alınmamasını.Çünkü CSO’nun yanında yapılacak binayı bir aldatmaca, bir kandırmaca olarak görüyorlar.Mimarlar Odası da bu arazi üstüne CSO yanında Devlet Opera ve Balesi’nin, kendine uygun, sanatçıların, seyircilerin gereksinimlerini karşılayacak, uluslararası standartta bir bina yapılmasının imkansız olduğunu söylüyor.Ankara Kongre ve Kültür Merkezi, Opera-Bale Bölümü, Tiyatro Bölümü ve Kongre-Gösteri Merkezi olmak üzere üç bağımsız bölümden oluşmaktadır.Planın yer aldığı kitapçığı incelediğinizde, Türkiye’nin modern bir opera binasına kavuşacağının sevincini yaşayabilirsiniz. Daha doğrusu yaşayabilirdiniz.
Milli Komite’nin üyeleri; siviller, uzmanlar, askerlerden oluşuyor.1400 seyirci kapasiteli bir opera sahnesi var bu projede.Ancak bu proje gerçekleştirilecekken, Melih Gökçek, 6 alternatif proje sunuyor komiteye. Milli Komite’den onay almayan bu projede, alanı Türk Kültür ve Tarih Parkı yapmak, Orta Asya’dan bugüne kadar tarihimizi bu parkta sergilemek düşünülüyor. Ayrıca bir de Silahlı Kuvvetler Müzesi düşünülüyor.
Atatürk’ün kurduğu cumhuriyetin başkentinin bir Opera ve Bale Binası’nın olmayışı, yalnız opera ve bale sanatçılarını değil, bütün sanatseverleri üzüyor.
* * *UMARIM Kültür ve Turizm Bakanlığı, projeyi değiştirmeyecek, başkente layık bir opera binası yapacak.
Devlet Opera ve Balesi binasının yılan hikayesi
26 Eylül 2006 Hürriyet Gazetesi
Yazan: Doğan Hızlan
26 Eylül 2006 Hürriyet Gazetesi
Yazan: Doğan Hızlan
Önümde, Ankara Kongre ve Kültür Merkezi başlıklı bir dosya var. OPSOD’un (Opera Solistleri Derneği) hazırladığı bu dosyada belgelerle, bir opera binasının yapılamayışının öyküsü anlatılıyor.
Her zaman bir umut doğuyor, sonra birden bu umut sönüyor. Üstelik resmi birtakım girişimler gerçekleşiyor, ama bu binanın temeli bir türlü atılamıyor ve Ankara Devlet Opera ve Balesi, Sergi Evi’nden bozma binada, çok zor koşullar altında sanat icra etme başarısını gösteriyor.
Ankara Devlet Opera ve Balesi’nin bina işi yıllardır gündeme geliyor, sürüncemede kalıyor. Gerçekleşmeyen çeşitli girişimlerin önce tarihini özetlemeliyim. Atatürk, 1937 yılında mimar Bruno Taut’a, İtfaiye Meydanı’nın bulunduğu yere 1500 kişilik bir opera binasının yapılması için talimat veriyor. Atatürk, ardından da Bruno Taut ölünce proje sumen altı ediliyor. 1947 yılında dönemin Milli Eğitim Bakanı Reşat Şemsettin Sirer’in önerisiyle mimar Paul Bonatz, Sergi Binası’nı Opera-Tiyatro Binası’na dönüştürüyor. Bonatz, bu dönüşüm önerisini yapan Bakan Sirer’e, "Ekselans beni çirkin bir kadınla evlendirmek istiyorsunuz" demiş, bakan da onunla her karşılaşmasında, "Çirkin kadın ne yapıyor" diye sorarmış. İşte opera ve baleciler hala bu binada çalışıyor.
Yapılan ama gerçekleşmeyen Projeler :
1980 yılında çıkarılan 2302 sayılı "Atatürk Kültür Merkezi Hakkında Kanun"da Sıhhiye’deki Adliye Sarayı’ndan başlayan, Gençlik Parkı’nı, 19 Mayıs Stadyumu ve Hipodrom alanlarını içine alan bölge "Atatürk Kültür Merkezi Alanı" ilan edildi. 1995 yılında Bayındırlık ve İskán Bakanlığı, Ankara Kongre ve Kültür Merkezi (Opera-Bale, Tiyatro, Kongre Merkezi) kompleksi için ulusal mimari proje yarışması açtı. Jüri oybirliğiyle, Özgür ve Azize Ecevit’in hazırladığı projeyi birincilik ödülüne layık gördü. Atatürk’ün doğumunun 100. yıldönümünde, Cumhurbaşkanı’nın başkanlığında bir Milli Komite oluşturuldu. Bu komitede bürokratlar, uzmanlar, askeri temsilciler yer aldı. 1991’de CSO (Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası) için, 1995’te de Opera-Bale ve Tiyatro binası başlama işlemi tamamlanmış oldu. 1400 seyirci kapasiteli opera ve bale için, tiyatro için de ayrı sahneler bulunacaktı bu binada. Projeyi gerçekleştirme çalışmaları için 1 milyon doların üstünde para harcandı. İhaleler başlatıldı. Neden sonuç yok, neden opera ve bale Türkiye’nin başkentinde bir binaya kavuşamadı? Bu soruların yanıtlarını bir başka yazıda vereceğiz.
Çarşamba, Nisan 12, 2006
Pazar, Nisan 09, 2006
Cumartesi, Nisan 08, 2006
ÖMER YILMAZ
TÜRK OPERASI ÇOK DEĞERLİ
BİR USTASINI KAYBETTİ!!
BÜYÜK OPERA SANATÇISI,DEĞERLİ BÜYÜĞÜMÜZ,SEVGİLİ ABİMİZ,
TENOR ÖMER YILMAZ
YAKALANDIĞI AMANSIZ KANSER
HASTALIĞINDAN KURTULAMAYARAK
07/04/2006 DA VEFAT ETTİ.
ANISI ÖNÜNDE SAYGIYLA EĞİLİYORUZ.BAŞTA AİLESİ OLMAK ÜZERE
TÜM SEVENLERİNE BAŞSAĞLIĞI VE SABIRLAR DİLİYORUZ.
BİR USTASINI KAYBETTİ!!
BÜYÜK OPERA SANATÇISI,DEĞERLİ BÜYÜĞÜMÜZ,SEVGİLİ ABİMİZ,
TENOR ÖMER YILMAZ
YAKALANDIĞI AMANSIZ KANSER
HASTALIĞINDAN KURTULAMAYARAK
07/04/2006 DA VEFAT ETTİ.
ANISI ÖNÜNDE SAYGIYLA EĞİLİYORUZ.BAŞTA AİLESİ OLMAK ÜZERE
TÜM SEVENLERİNE BAŞSAĞLIĞI VE SABIRLAR DİLİYORUZ.
GENEL KURUL
GENEL KURULUMUZU 24 /MART /2006 TARİHİNDE BÜYÜK BİR KATILIMLA VE BAŞARIYLA GERÇEKLEŞTİRDİK.
GENEL KURULDA YAPILAN SEÇİMDE BEŞ YÖNETİM KURULU ÜYESİ VE ÜÇ DENETİM KURULU ÜYESİ SEÇİLDİ.
DERNEK YÖNETİM KURULU GÖREV DAĞILIMI AŞAĞIDAKİ GİBİ OLDU
GENEL BAŞKAN : TUNCER TERCAN
GENEL BAŞKAN YARDIMCISI : MİTHAT KARAKELLE
GENEL SEKRETER : TAMER AYKUT
GENEL SAYMAN : ŞAKİR İLYASOĞULLARI
ÜYE : ÇİĞDEM ÖNOL
DENETİM KURULU
ÜYE : MÜFİDE ÖZGÜÇ
ÜYE : SABRİ KARABUDAK
ÜYE : ARDA AKTAR
GENEL KURULDA YAPILAN SEÇİMDE BEŞ YÖNETİM KURULU ÜYESİ VE ÜÇ DENETİM KURULU ÜYESİ SEÇİLDİ.
DERNEK YÖNETİM KURULU GÖREV DAĞILIMI AŞAĞIDAKİ GİBİ OLDU
GENEL BAŞKAN : TUNCER TERCAN
GENEL BAŞKAN YARDIMCISI : MİTHAT KARAKELLE
GENEL SEKRETER : TAMER AYKUT
GENEL SAYMAN : ŞAKİR İLYASOĞULLARI
ÜYE : ÇİĞDEM ÖNOL
DENETİM KURULU
ÜYE : MÜFİDE ÖZGÜÇ
ÜYE : SABRİ KARABUDAK
ÜYE : ARDA AKTAR
Pazartesi, Şubat 27, 2006
HABER
OPERA SOLİSTLERİ DERNEĞİ GEÇİCİ YÖNETİM KURULU İLK OLAĞAN GENEL KURULUNU 24 /MART /2006 TARİHİNDE SAAT 14:00 DE OPERA BİNASINDA YAPACAK.
Salı, Şubat 14, 2006
T Ü Z Ü K
OPERA SOLİSTLERİ DERNEĞİ TÜZÜĞÜ
ANKARA 2005
BÖLÜM I
MADDE 1: DERNEĞİN ADI
Derneğin adı OPERA SOLİSTLERİ DERNEĞİ’ dir.Kısa adı OPSOD’ dur,
MADDE 2 : DERNEĞİN MERKEZİ
Derneğin merkezi, ANKARA ‘dadır.
BÖLÜM II
DERNEĞİN AMACI VE BU AMACI GERÇEKLEŞTİRMEK İÇİN DERNEKÇE SÜRDÜRÜLECEK ÇALIŞMA KONULARI VE ÇALIŞMA BİÇİMLERİ
MADDE 3: DERNEĞİN AMACI
Türkiye Cumhuriyeti’nin Atatürk ilke ve devrimleri doğrultusunda gelişimine katılmak esas olmak üzere; Opera sanatının yurt içinde, ulusal operamızın yurt içi ve yurt dışında tanınıp yaygınlaşmasını desteklemek,bu genel amaca paralel olarak da, Opera Solistliği mesleğinin, ülkemizin sanat ve kültür yaşamında daha etkin bir şekilde yer almasını sağlamak.
DERNEĞİN ÇALIŞMALARI
Dernek, amacını gerçekleştirmek için, Dernekler Yasasının öngördüğü sınırlar içinde, T.C. yasalarının izin verdiği her türlü çalışmayı yapar.
_ Üyelerinin, ekonomik ve demokratik haklarının korunmasına, daha da geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapar,
_ Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü’nün yapılanmasıyla ilgili çalışmalar yapar, öneriler hazırlar, bu önerileri ilgili kurum, kuruluş ve kişilere iletir.
_ Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü ile işbirliği yaparak, Genel Müdürlüğün çalışmalarını destekler, gereksinimlerinin karşılanmasına katılır.
_ Sanat ve kültür alanlarında kurum, kuruluş ve kişilerle işbirliği yapar, ortak projeler hazırlar, yürütülen projelere katılır.
_ Sanatın (özellikle Opera sanatı) toplumsal işlevleri ve eğitime katkılarının ortaya çıkarılması doğrultusunda çalışmalar yapar. Bu amaçla ilgili bakanlıklar, sahne sanatlarıyla ilgili eğitim kurumları ve üniversitelerle ortak projeler geliştirir, üretilen projeleri destekler.
_ Üniversite, akademi vb. araştırma yapan özel ve resmi kurumlara, Opera sanatıyla ilgili anket ve kamuoyu araştırmaları yaptırır, sonuçlarını yayınlar.
_ Fikir ve sanat adamlarının Opera sanatı ile ilgili çalışma ve projelerini destekler, başarılı olanları ödüllendirir. Gerçekleştirilen eserleri her türlü icra, yayın ve kayıt yoluyla değerlendirir.
_ Ulusal Opera repertuarımızın gelişip zenginleşmesi amacıyla yeni eserler üretilmesi için ödüllü yarışmalar düzenler, sipariş yoluyla eserler ısmarlar.
_ Opera sanatıyla ilgili yeteneklerin ve sanatçıların yetişmesi ve gelişmesi için gerekli yardımları sağlar, burslar verir. Yurt dışı eğitim olanaklarını değerlendirir, destek sağlar. Başarılı sanatçıları ödüllendirir.
_ Üyelerinin mesleki bilgi ve görgülerinin arttırılması amacıyla yabancı ülkelerdeki benzeri kuruluşlarla işbirliği yapar.
_ Dernek, amaçlarıyla ilgili dünyada ki her türlü gelişmeyi izler, ilgili kurumlar arası iletişimi sağlar.
_ Kültür ve sanat çalışmalarına danışmanlık ve sponsorluk yapar.
_ Opera sanatıyla ilgili kitaplık, arşiv, müze ve belgelik kurulmasını sağlar, varolanları destekler.
_ Üyeleri arasında ilişkileri geliştirmek amacıyla lokal, misafirhane, dinlenme tesisleri vb. işletmelerin inşasını,açılmasını, işletmesini ve işlettirilmesini sağlar.
_ Ulusal ve uluslar arası festival, şenlik, yarışma, temsil, konser, gösteri, turne ve sergi düzenler, düzenlenenlere katılır.
_ Dernek, amaçları doğrultusunda her türlü basılı, işitsel ve görsel yayının sergilenmesini, çevirisini, üretimini, satın alınmasını ve pazarlanmasını yapar.
_ Açık ve kapalı alanlarda toplantılar, panel, söyleşi, açık oturum,sempozyum, konferans, kongre, gece düzenler, düzenlenenlere katılır. Sonuçlarını değerlendirir ve yayınlar.
_ Medya ve basın açıklamalarında bulunur.
_ Ulusal ve uluslar arası benzeri sanat kuruluşlarına, birliklere, federasyon ve konfederasyonlara üye olur, üyeliğe kabul yapabilir.
BÖLÜM III
DERNEĞE ÜYE OLMA, ÜYELİKTEN ÇIKMA VE ÇIKARILMANIN ŞART VE ŞEKİLLERİ
MADDE 4 : DERNEĞE ÜYE OLMA
Fiili ehliyete sahip olan ve derneğin amaçlarını benimseyenlerle, 5253 Sayılı Dernekler Kanunu ve Türk Medeni Kanununda belirtilen sürekli ve süreli hak yoksunluğu veya hak sınırlaması kapsamında kalmayanlar arasından;
_ Devlet Opera ve Balesi solistleri ve emeklileri,
_ T.C. vatandaşı olup, yurt içi veya yut dışında herhangi bir operada solist olarak rol alıp sahneye çıkmış olanlar derneğe üye olabilirler.
_ Üye olmak isteyenler üç asil üyenin yazılı önerisi ile Yönetim Kurulu’na başvururlar.
_Üye adayları arasında derneğin amacına aykırı uğraşlar içinde bulunmamak koşulu aranır.
_ Yönetim Kurulu, üyelik için yapılacak yazılı müracaatları en çok otuz gün içinde üyeliğe kabul veya isteğin reddi şeklinde karara bağlayıp, sonucu müracaat sahibine yazı ile duyurmak zorundadır. Yönetim Kurulu, üyelik isteminin reddi şeklindeki kararın nedenini adaya açıklamak zorunda değildir.
_ Hiç kimse derneğe üye olmaya zorlanamaz.
_ Üyelik başvurularının reddi ya da kabulü Yönetim Kurulu’nun inisiyatifindedir.
MADDE 5 : ÜYELİKTEN ÇIKMA
Her üye istifa etme hakkına sahiptir. Üyenin istifa dilekçesi Şube Yönetim Kurulu’na veya Genel Yönetim Kurulu’na ulaştığı anda çıkış işlemi sonuçlandırılmış olur.
MADDE 6 : ÜYELİKTEN ÇIKARILMA
_Dernek üyesi iken, medeni haklarını kullanma yetkisini ve dernekte üye kalma haklarını kaybedenler,
_ Derneğin amaç hükümlerine ve dernek tüzüğüne aykırı hareket edenler,
_ Üyelik aidatını yazılı bildirime rağmen 30 gün içinde ödemeyenler,
_ Yönetim Kurulu kararlarına aykırı hareket edenler,
Yukarıda belirtilen durumlardan birinin tespiti halinde, üyelik kaydı dernek yönetim kurulunca silinir.
Dernek tüzüğüne ve yönetim kurulu kararlarına aykırı hareketten dolayı üyelikten çıkarılanların Genel Kurula itiraz hakları vardır. Genel Kurulun kararı kesindir.
MADDE 7 : FAHRİ ÜYELİK
Derneğe maddi, manevi yardımda bulunan ve derneğin amacı doğrultusunda hizmet etmiş kişilerdir. Genel Yönetim Kurulu kararı ile fahri üyeliğe alınırlar. Fahri üyeler istedikleri takdirde aidat verirler. Oy hakları yoktur, ikamet şartı aranmaz.
MADDE 8 : ÜYELERİN HAKLARI
Dernek üyeleri tüzükte öngörülen haklara eşit olarak sahiptir. Her üyenin Genel Kurulda bir oy hakkı vardır.
BÖLÜM IV
DERNEĞİN ORGANLARI
MADDE 9 : DERNEĞİN ORGANLARI
_ Genel Kurul
_ Genel Yönetim Kurulu
_ Denetleme Kurulu
Dernek çalışmalarının gerektirdiği hallerde, Genel Yönetim Kurulu kararınca yardımcı komisyonlar kurulabilir.
DERNEK GENEL KURULUNUN KURULUŞ ŞEKLİ VE TOPLANMA ZAMANI
MADDE 10 : KURULUŞ ŞEKLİ
Dernek tüzüğüne göre genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerden oluşur.
MADDE 11 : TOPLANMA ZAMANI
Genel Kurul iki yılda bir Nisan ayı içersinde Genel Yönetim Kurulunca belirlenecek gün, yer ve saatte toplanır. Olağan toplantı dışında, Genel Yönetim ve Denetleme kurullarının gerekli gördüğü hallerde veya dernek üyelerinin beşte birinin yazılı isteği üzerine, olağanüstü toplanır. Genel Kurul, toplantıya Genel Yönetim Kurulu tarafından çağrılır. Denetleme Kurulu’nun veya dernek üyelerinin beşte birinin yazılı isteği üzerine, Genel Yönetim Kurulu, Genel Kurulu bir ay içinde toplantıya çağırmazsa, Denetleme Kurulu veya toplantı isteğinde buluna üyelerden birinin yazılı müracaatı üzerine, mahalli Sulh Hukuk Hakimi duruşma yaparak , dernek üyeleri arasından üç kişilik bir heyeti Genel Kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirir.
MADDE 12 : ÇAĞIRI USULÜ
Genel Yönetim Kurulu,Genel Kurulun yapılacağı tarihten en az on beş gün önce, toplantı günü, saati, yeri ve gündemini bir mahalli gazetede ilan eder ve üyeleri toplantıya davet eder. Bu toplantıda çoğunluk sağlanamazsa, ikinci toplantının da hangi gün yapılacağı bu ilan ve davette belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasında bırakılacak zaman bir haftadan az olamaz.
Toplantı başka bir nedenle geri bırakılırsa, bu durum geri bırakılma nedenleri de belirtilmek suretiyle toplantı ilanının yayınlandığı gazetede ikinci bir ilan verilerek üyelere duyurulur.
Bu toplantının , geri bırakılma tarihinden itibaren iki ay içinde yapılması zorunludur. Üyeleri bu toplantıya çağırma esasları ve usulleri aynen yerine getirilir ve durum mahallin en büyük mülki amirine bildirilir. Genel Kurul toplantıları bir defadan fazla geri bırakılamaz.
MADDE 13 : TOPLANTI YERİ
Genel Kurul toplantıları, dernek merkezinin bulunduğu yerde veya Genel Yönetim Kurulu’nun uygun göreceği başka yerde de yapılır.
MADDE 14 : TOPLANTI YETER SAYISI
Genel Kurul, katılma hakkı bulunan üye sayısının yarısından bir fazlasının katılmasıyla toplanır. İlk toplantıda yeterli sayı sağlanamazsa, ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak bu ikinci toplantıya katılan üye sayısı, dernek Genel Yönetim ve Denetleme kurullarının üye tam sayısının iki katından az olamaz.
MADDE 15 : TOPLANTININ YAPILIŞ USULÜ
Dernek Genel Kurulu ilanda belirtilen ve mahallin en büyük mülki amirliğine bildirilen yer ve saatte yapılır.
Genel Kurula katılan üyeler, Genel Yönetim Kurulunun hazırladığı listede isimlerinin karşılığına imza atarak toplantıya girerler. Tam sayı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir
Toplantı Genel Yönetim Kurulu başkanı veya görevlendireceği Genel Yönetim Kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek için bir başkan, bir başkan yardımcısı ve iki katip seçilir. Toplantının yönetimi Genel Kurul başkanına aittir. Katipler tutanağı düzenler, başkan ve başkan yardımcısıyla birlikte imzalarlar.
Toplantı sonunda tüm belge ve tutanaklar yönetim kuruluna teslim edilir.
Hükümet komiserinin gelmemesi, toplantının ertelenmesini gerektirmez.
MADDE 16 : TOPLANTIDA GÖRÜŞÜLECEK KONULAR
Genel Kurulda sadece gündemde yer alan konular görüşülür. Ancak toplantıda hazır bulunan üyelerin en az onda birinin yazılı olarak görüşülmesini istediği konuların gündeme alınması zorunludur.
GENEL KURULUN GÖREVLERİ, YETKİLERİ, OY KULLANMA VE KARAR ALMA USUL VE ŞEKİLLERİ
MADDE 17 : GENEL KURULUN GÖREV VE YETKİLERİ
1 - Dernek organlarını seçilmesi,
2 – Dernek tüzüğünün değiştirilmesi,
3 – Üye aidatlarının belirlenmesi,
4 - Yönetim ve Denetleme kurulları raporlarının görüşülmesi, yönetim kurulunun ibra edilmesi,
5 –Yönetim Kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülüp, aynen veya değiştirilerek kabul edilmesi,
6 – Dernek için gerekli taşınmaz malların satın alınması veya mevcut taşınmaz malların satılması hususunda yönetim kuruluna yetki verilmesi,
7 – Yönetim kurulunca dernek çalışmaları ile ilgili olarak hazırlanan yönetmeliklerin incelenerek, aynen veya değiştirilerek onaylanması,
8 – Derneğin feshedilmesi 9 – Yönetim kurulunca gösterilen diğer tekliflerin incelenip karara bağlanması.
MADDE 18 : OY KULLANMA VE KARAR ALMA USUL VE ŞEKİLLERİ
Genel Kurul kararları toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğuyla alınır. Şu kadar ki tüzük değişikliği ve derneğin feshi kararları, ancak toplantıya katılan üyelerin 2/3 çoğunluğuyla alınır.
Oylamalar gizli oy usulü ile yapılır. Oy kullanacak üyenin, derneğe Genel Kurul tarihinden en az altı ay önce üye olmuş olması gereklidir. Oylar, Yönetim Kurulunca mühürlenmiş zarflar içine konulur. Oy kullanan üye, yine Yönetim Kurulunca hazırlanan listede kendi adının karşısına imzasını atar. En fazla oy alan liste veya aday seçilmiş sayılır. Karar alma işleminde de çoğunluk gereklidir.
YÖNETİM VE DENETLEME KURULLARININ GÖREV VE YETKİLERİ, NE SURETLE SEÇİLECEĞİ, ASİL VE YEDEK ÜYE SAYISI
MADDE 19 : GENEL YÖNETİM KURULU
Genel Yönetim Kurulu beş asil ve beş yedek üyeden oluşur. Görev süresi iki yıldır.. Herhangi bir nedenle asil üyeliklerde boşalma olduğu takdirde, yedek üyelerin göreve çağırılması zorunludur.
Genel Yönetim Kurulu üyeleri ilk toplantılarında, kendi aralarından bir başkan, bir başkan yardımcısı, bir de sayman seçer. Başkan yardımcısı, sayman ve diğer üyelerin çalışma alan ve yetkilerini Genel Yönetim Kurulu belirler. Başkan derneği temsil eder, toplantılara başkanlık eder ve dernek adına demeç verir. Genel Yönetim kurulu, üye tam sayısının yarıdan bir fazlasının hazır bulunması ile en az ayda bir kere, dernek merkezinde, önceden kararlaştıracağı gün ve saatte, çağrısız olarak toplanır.
Kararlar oy çokluğu ile alınır. Oyların eşit olması halinde, başkanın oyu çoğunluğu sağlamış olur.
Özürsüz olarak üst üste üç toplantıya ve yılda altı toplantıya gelmeyen üye çekilmiş sayılır.
Genel Yönetim Kurulunun görevleri ve yetkileri aşağıdaki gibidir :
1 – Derneği temsil etmek veya bu konuda üyelerine yetki vermek,
2 - Derneğin gelir ve gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak ve gelecek
döneme ait bütçeyi hazırlayıp Genel Kurula sunmak,
3 – Derneğin amaçlarını gerçekleştirmek için her çeşit kararı almak ve uygulamak,
4 – Dernek adına çalışacak personeli atamak, ücretlerini saptamak ve
gerektiğinde işlerine son vermek.
5 – Dernek işleyişine ilişkin iç yönetmelikler hazırlamak,
6 – Dernek çalışmalarının gerektirdiği komisyonlar kurmak,
7 – Dernek adına dava açmak veya açılacak davalarda husumetle ehlil
olmak.
8 – Dernek tüzüğünde yapılacak değişiklikleri Genel Kurul onayına sunmak,
9 – Amacına uygun şartlı ve şartsız tüm bağışların kabulü veya reddi
konusunu karara bağlamak,
10 –Yasalar ve Dernek tüzüğü uyarınca şubelerin görev ve
sorumluluklarını saptamak,
11 – Usulüne göre gerekli defterleri tutmak,
12 – Kira sözleşmesi yapmak, dernek lehine rehin ipotek veya ayni haklar tesis etmek.
13 – Genel Kurul yetkisi ile taşınmaz mal satın almak, derneğe ait taşınır ve taşınmaz malları satmak, bina veya tesis inşa etmek. Devlet tahvili, hazine bonosu veya her nevi tahvil veya hisse senedi satın almak.
14 – Her faaliyet yılı sonunda derneğin yıllık bilanço ve yönetim kurulu çalışmalarını açıklayan raporu düzenleyerek, denetim kuruluna sunmak.
15 – Derneğe üye alınmasına veya üyelikten çıkarılmasına karar vermek.
16 – Yasalar ve dernek tüzüğünün gerektirdiği diğer işlemleri yapmak.
MADDE 20 : YÖNETİM KURULUNUN YEDEK ÜYELERLE TAMAMLANMASI
Genel Yönetim Kurulu üye sayısı, boşalmalar nedeniyle, yedeklerin de getirilmesinden sonra, üye tam sayısının yarısından aşağı düşerse, Genel Kurul, mevcut Yönetim Kurulu üyeleri veya denetleme kurulu tarafından bir ay içinde toplantıya çağırılır. Çağrının yapılmaması halinde, dernek üyelerinden birinin başvurusu üzerine, mahalli Sulh Hukuk hakimi duruşma yaparak, dernek üyeleri arasından seçeceği üç kişiyi, bir ay içinde Genel Kurulu toplamakla görevlendirir.
MADDE 21 : DENETLEME KURULU
Genel Kurulca seçilen üç asil, üç yedek üyeden oluşur.
Denetleme Kurulunun görevleri :
1 – En geç yılda bir ve belirsiz zamanlarda derneğin bütün hesap ve işlemlerini Genel Yönetim Kurulu’nun işlem ve faaliyetlerini, derneğin mali durumunu incelemek ve denetlemek.
2 – Denetim sonucu düzenlenecek raporları Genel Yönetim Kurulu’na ve Genel Kurul toplantısından önceki hazırlanacak yıllık raporları Genel Kurula sunmak.
3 – Gerektiğinde Genel Kurulu toplantıya çağırmak.
MADDE 22 : DERNEĞİN BORÇLANMA USULLERİ
Dernek, Genel Kurullarında Dernek lehine alınacak taşınır ve taşınmaz malları almak için Genel Kuruldan yetki almak suretiyle borçlanarak taşınır ve taşınmaz mal alır.
MADDE 23 : ORGANLARA SEÇİLENLERİN İDAREYE BİLDİRİLMESİ
Genel Kurul toplantısını izleyen otuz gün içinde, Genel Yönetim Kurulu başkanı, Genel Yönetim ve Denetleme Kurulları ile derneğin diğer organlarına seçilen asil ve yedek üyelerin ad ve soyadlarını, baba adlarını, doğum yeri ve tarihlerini, mesleklerini ve ikametgah adreslerini, dernek merkezinin bulunduğu mahallin en büyük mülki amirliğine yazı ile bildirir.
MADDE 24 : ŞUBELER
Devlet Opera ve Balesinin yerleşik sahnesinin bulunduğu yerlerde şube kurulabilir. Şube kurulması Genel Merkez Genel Kurulu kararıyla gerçekleştirilir. Genel Yönetim Kurulunca yetkili kılınan en az üç kişi tarafından, şubenin açılacağı yerin bağlı bulunduğu en yüksek mülki amirliğe yazıyla başvurulur. Şube üyeleri, Merkez Genel Kurulunun da üyesidirler.
MADDE 25 : ŞUBELERİN ORGANLARI
Şube organları ; Şube Genel Kurulu, Şube Yönetim Kurulu ve Şube Denetleme Kurulundan ibarettir.
MADDE 26 : ŞUBE GENEL KURULU
Şube Genel Kurulu, şubeye kayıtlı üyelerden oluşur. Şube Genel Kurulu, Şube Yönetim Kurulunu ve Şube Denetleme Kurulunu seçer. Şubeler merkez tüzüğüne aykırı çalışamazlar. Şube Genel Kurulu için, Merkez Genel Kurulu usulleri uygulanır.
MADDE 27 : ŞUBE YÖNETİM KURULU
Şube Genel Kurulu tarafından seçilen, beş asil, beş yedek üyeden oluşur. Şube Yönetim Kurulu kendi içinden bir başkan, bir başkan yardımcısı ve bir sayman seçer. Genel Yönetim Kurulu tarafından yetkilendirilen şube kurucuları şubenin açılışını takip eden en geç altı ay içinde Genel Kurullarını toplar. Şube Yönetim Kurulları tüm çalışmalarını, Tüzük, Genel Kurul ve Genel Yönetim Kurulu kararlarına uygun olarak yürütür.
MADDE 28 : ŞUBE DENETLEME KURULU
Şube Genel Kurulunca seçilen üç asil ve üç yedek üyeden oluşur. Kendi içinden bir başkan seçer. Şube Denetleme Kurulu, şubenin hesaplarını diledikleri zaman veya bir yıllık dönemler içinde inceleyerek durumu bir raporla Yönetim kuruluna bildirir ve kesin hesap durumunu Genel Kurulun bilgisine sunar. Denetleme kurulu yasaların ve tüzüğün kendisine verdiği görevleri yerine getirir.
MADDE 29 : ÜYELERİN ÖDEYECEKLERİ GİRİŞ VE YILLIK AİDAT MİKTARININ BELİRLENME ŞEKLİ
Üyelerin ödeyecekleri giriş ve yıllık aidat miktarı, Genel Kurul tarafından belirlenir.
MADDE 30 : DERNEĞİN GELİRLERİ
Derneğin gelir kaynakları
1 – Üye aidatı ve giriş aidatı,
2 – Dernek adına basılan yayınlar, düzenlenen sahne gösterileri, filmler, gece
ve diğer faaliyetlerden elde edilen gelirler,
3 –Derneğin mal varlığından elde edilen gelirler
4 – Bağışlar ve yardımlar,
5 – Lokal ve tesislerden elde edilen gelirler,
7 – Yardım toplama hakkındaki mevzuat hükümlerine uygun olarak toplanacak bağışlar ve yardımlar,
8 – Faiz gelirleri,
9– Yasaların ve tüzüğün öngördüğü sınırlar içinde gerçekleştirilecek diğer
gelirler.
Dernek mülkî idare amirliğine önceden bildirimde bulunmak şartıyla yurt dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlardan aynî ve nakdî yardım alabilirler.
MADDE 31 : DEFTER VE KAYITLAR
Dernek kanun ve yönetmelikte belirtilen defterleri tutar
Bu maddede sayılan defterlerin Noterden veya Dernekler Müdürlüğü’nden tasdikli olması zorunludur.
MADDE 32 : DERNEĞİN İÇ DENETİM ŞEKİLLERİ
Dernek iç denetimi, dernekler yasası ve dernek tüzüğüne göre Denetleme Kurulu tarafından gerçekleştirilir.
MADDE 33 : TÜZÜĞÜN NE ŞEKİLDE DEĞİŞTİRİLECEĞİ
Tüzük değişikliğine karar verme yetkisi Genel Kurula aittir. Olağan ve olağanüstü Genel Kurul gündemine konulmak ve yeterli bir süre önce, değişiklik önerileri yazılı olarak üyelere bildirilmek koşulu ile tüzük değiştirilebilir.
Tüzük değişikliği için karar sayısı, toplantıya katılan üye sayısının üçte ikisidir.
MADDE 34 : DERNEĞİN FESHİ HALİNDE MAL VARLIĞININ TASFİYE ŞEKLİ
Dernek Genel Kurulu her zaman derneğin feshine karar verebilir.
Dernek Genel Kurulunun fesih kararı alabilmesi için, tüzüğe göre Genel Kurula katılma hakkına sahip dernek üyelerinin en az üçte ikisinin toplantıda hazır bulunmaları şarttır. İkinci toplantıya katılan üye sayısı Genel Yönetim ve Denetleme Kurullarının üye tam sayısının iki katından az olamaz. Feshe ilişkin kararın, toplantıda hazır bulunan üyelerin üçte iki çoğunluğu ile verilmesi zorunludur.
Derneğin feshi, Genel Yönetim Kurulu tarafından mahallin en yüksek mülki amirliğine yazılı olarak bildirilir.
Fesih kararı ile birlikte derneğin mal varlığının Genel Kurulun alacağı karar doğrultusunda tasfiyesi yapılır.
MADDE 35 : HÜKÜM EKSİKLİĞİ
Dernek tüzüğünde hüküm bulunmayan durumlarda 5253 sayılı Dernekler Kanunu, bu konuda hüküm bulunmayan durumlarda ise 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu hükümleri uygulanır.
ANKARA 2005
BÖLÜM I
MADDE 1: DERNEĞİN ADI
Derneğin adı OPERA SOLİSTLERİ DERNEĞİ’ dir.Kısa adı OPSOD’ dur,
MADDE 2 : DERNEĞİN MERKEZİ
Derneğin merkezi, ANKARA ‘dadır.
BÖLÜM II
DERNEĞİN AMACI VE BU AMACI GERÇEKLEŞTİRMEK İÇİN DERNEKÇE SÜRDÜRÜLECEK ÇALIŞMA KONULARI VE ÇALIŞMA BİÇİMLERİ
MADDE 3: DERNEĞİN AMACI
Türkiye Cumhuriyeti’nin Atatürk ilke ve devrimleri doğrultusunda gelişimine katılmak esas olmak üzere; Opera sanatının yurt içinde, ulusal operamızın yurt içi ve yurt dışında tanınıp yaygınlaşmasını desteklemek,bu genel amaca paralel olarak da, Opera Solistliği mesleğinin, ülkemizin sanat ve kültür yaşamında daha etkin bir şekilde yer almasını sağlamak.
DERNEĞİN ÇALIŞMALARI
Dernek, amacını gerçekleştirmek için, Dernekler Yasasının öngördüğü sınırlar içinde, T.C. yasalarının izin verdiği her türlü çalışmayı yapar.
_ Üyelerinin, ekonomik ve demokratik haklarının korunmasına, daha da geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapar,
_ Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü’nün yapılanmasıyla ilgili çalışmalar yapar, öneriler hazırlar, bu önerileri ilgili kurum, kuruluş ve kişilere iletir.
_ Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü ile işbirliği yaparak, Genel Müdürlüğün çalışmalarını destekler, gereksinimlerinin karşılanmasına katılır.
_ Sanat ve kültür alanlarında kurum, kuruluş ve kişilerle işbirliği yapar, ortak projeler hazırlar, yürütülen projelere katılır.
_ Sanatın (özellikle Opera sanatı) toplumsal işlevleri ve eğitime katkılarının ortaya çıkarılması doğrultusunda çalışmalar yapar. Bu amaçla ilgili bakanlıklar, sahne sanatlarıyla ilgili eğitim kurumları ve üniversitelerle ortak projeler geliştirir, üretilen projeleri destekler.
_ Üniversite, akademi vb. araştırma yapan özel ve resmi kurumlara, Opera sanatıyla ilgili anket ve kamuoyu araştırmaları yaptırır, sonuçlarını yayınlar.
_ Fikir ve sanat adamlarının Opera sanatı ile ilgili çalışma ve projelerini destekler, başarılı olanları ödüllendirir. Gerçekleştirilen eserleri her türlü icra, yayın ve kayıt yoluyla değerlendirir.
_ Ulusal Opera repertuarımızın gelişip zenginleşmesi amacıyla yeni eserler üretilmesi için ödüllü yarışmalar düzenler, sipariş yoluyla eserler ısmarlar.
_ Opera sanatıyla ilgili yeteneklerin ve sanatçıların yetişmesi ve gelişmesi için gerekli yardımları sağlar, burslar verir. Yurt dışı eğitim olanaklarını değerlendirir, destek sağlar. Başarılı sanatçıları ödüllendirir.
_ Üyelerinin mesleki bilgi ve görgülerinin arttırılması amacıyla yabancı ülkelerdeki benzeri kuruluşlarla işbirliği yapar.
_ Dernek, amaçlarıyla ilgili dünyada ki her türlü gelişmeyi izler, ilgili kurumlar arası iletişimi sağlar.
_ Kültür ve sanat çalışmalarına danışmanlık ve sponsorluk yapar.
_ Opera sanatıyla ilgili kitaplık, arşiv, müze ve belgelik kurulmasını sağlar, varolanları destekler.
_ Üyeleri arasında ilişkileri geliştirmek amacıyla lokal, misafirhane, dinlenme tesisleri vb. işletmelerin inşasını,açılmasını, işletmesini ve işlettirilmesini sağlar.
_ Ulusal ve uluslar arası festival, şenlik, yarışma, temsil, konser, gösteri, turne ve sergi düzenler, düzenlenenlere katılır.
_ Dernek, amaçları doğrultusunda her türlü basılı, işitsel ve görsel yayının sergilenmesini, çevirisini, üretimini, satın alınmasını ve pazarlanmasını yapar.
_ Açık ve kapalı alanlarda toplantılar, panel, söyleşi, açık oturum,sempozyum, konferans, kongre, gece düzenler, düzenlenenlere katılır. Sonuçlarını değerlendirir ve yayınlar.
_ Medya ve basın açıklamalarında bulunur.
_ Ulusal ve uluslar arası benzeri sanat kuruluşlarına, birliklere, federasyon ve konfederasyonlara üye olur, üyeliğe kabul yapabilir.
BÖLÜM III
DERNEĞE ÜYE OLMA, ÜYELİKTEN ÇIKMA VE ÇIKARILMANIN ŞART VE ŞEKİLLERİ
MADDE 4 : DERNEĞE ÜYE OLMA
Fiili ehliyete sahip olan ve derneğin amaçlarını benimseyenlerle, 5253 Sayılı Dernekler Kanunu ve Türk Medeni Kanununda belirtilen sürekli ve süreli hak yoksunluğu veya hak sınırlaması kapsamında kalmayanlar arasından;
_ Devlet Opera ve Balesi solistleri ve emeklileri,
_ T.C. vatandaşı olup, yurt içi veya yut dışında herhangi bir operada solist olarak rol alıp sahneye çıkmış olanlar derneğe üye olabilirler.
_ Üye olmak isteyenler üç asil üyenin yazılı önerisi ile Yönetim Kurulu’na başvururlar.
_Üye adayları arasında derneğin amacına aykırı uğraşlar içinde bulunmamak koşulu aranır.
_ Yönetim Kurulu, üyelik için yapılacak yazılı müracaatları en çok otuz gün içinde üyeliğe kabul veya isteğin reddi şeklinde karara bağlayıp, sonucu müracaat sahibine yazı ile duyurmak zorundadır. Yönetim Kurulu, üyelik isteminin reddi şeklindeki kararın nedenini adaya açıklamak zorunda değildir.
_ Hiç kimse derneğe üye olmaya zorlanamaz.
_ Üyelik başvurularının reddi ya da kabulü Yönetim Kurulu’nun inisiyatifindedir.
MADDE 5 : ÜYELİKTEN ÇIKMA
Her üye istifa etme hakkına sahiptir. Üyenin istifa dilekçesi Şube Yönetim Kurulu’na veya Genel Yönetim Kurulu’na ulaştığı anda çıkış işlemi sonuçlandırılmış olur.
MADDE 6 : ÜYELİKTEN ÇIKARILMA
_Dernek üyesi iken, medeni haklarını kullanma yetkisini ve dernekte üye kalma haklarını kaybedenler,
_ Derneğin amaç hükümlerine ve dernek tüzüğüne aykırı hareket edenler,
_ Üyelik aidatını yazılı bildirime rağmen 30 gün içinde ödemeyenler,
_ Yönetim Kurulu kararlarına aykırı hareket edenler,
Yukarıda belirtilen durumlardan birinin tespiti halinde, üyelik kaydı dernek yönetim kurulunca silinir.
Dernek tüzüğüne ve yönetim kurulu kararlarına aykırı hareketten dolayı üyelikten çıkarılanların Genel Kurula itiraz hakları vardır. Genel Kurulun kararı kesindir.
MADDE 7 : FAHRİ ÜYELİK
Derneğe maddi, manevi yardımda bulunan ve derneğin amacı doğrultusunda hizmet etmiş kişilerdir. Genel Yönetim Kurulu kararı ile fahri üyeliğe alınırlar. Fahri üyeler istedikleri takdirde aidat verirler. Oy hakları yoktur, ikamet şartı aranmaz.
MADDE 8 : ÜYELERİN HAKLARI
Dernek üyeleri tüzükte öngörülen haklara eşit olarak sahiptir. Her üyenin Genel Kurulda bir oy hakkı vardır.
BÖLÜM IV
DERNEĞİN ORGANLARI
MADDE 9 : DERNEĞİN ORGANLARI
_ Genel Kurul
_ Genel Yönetim Kurulu
_ Denetleme Kurulu
Dernek çalışmalarının gerektirdiği hallerde, Genel Yönetim Kurulu kararınca yardımcı komisyonlar kurulabilir.
DERNEK GENEL KURULUNUN KURULUŞ ŞEKLİ VE TOPLANMA ZAMANI
MADDE 10 : KURULUŞ ŞEKLİ
Dernek tüzüğüne göre genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerden oluşur.
MADDE 11 : TOPLANMA ZAMANI
Genel Kurul iki yılda bir Nisan ayı içersinde Genel Yönetim Kurulunca belirlenecek gün, yer ve saatte toplanır. Olağan toplantı dışında, Genel Yönetim ve Denetleme kurullarının gerekli gördüğü hallerde veya dernek üyelerinin beşte birinin yazılı isteği üzerine, olağanüstü toplanır. Genel Kurul, toplantıya Genel Yönetim Kurulu tarafından çağrılır. Denetleme Kurulu’nun veya dernek üyelerinin beşte birinin yazılı isteği üzerine, Genel Yönetim Kurulu, Genel Kurulu bir ay içinde toplantıya çağırmazsa, Denetleme Kurulu veya toplantı isteğinde buluna üyelerden birinin yazılı müracaatı üzerine, mahalli Sulh Hukuk Hakimi duruşma yaparak , dernek üyeleri arasından üç kişilik bir heyeti Genel Kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirir.
MADDE 12 : ÇAĞIRI USULÜ
Genel Yönetim Kurulu,Genel Kurulun yapılacağı tarihten en az on beş gün önce, toplantı günü, saati, yeri ve gündemini bir mahalli gazetede ilan eder ve üyeleri toplantıya davet eder. Bu toplantıda çoğunluk sağlanamazsa, ikinci toplantının da hangi gün yapılacağı bu ilan ve davette belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasında bırakılacak zaman bir haftadan az olamaz.
Toplantı başka bir nedenle geri bırakılırsa, bu durum geri bırakılma nedenleri de belirtilmek suretiyle toplantı ilanının yayınlandığı gazetede ikinci bir ilan verilerek üyelere duyurulur.
Bu toplantının , geri bırakılma tarihinden itibaren iki ay içinde yapılması zorunludur. Üyeleri bu toplantıya çağırma esasları ve usulleri aynen yerine getirilir ve durum mahallin en büyük mülki amirine bildirilir. Genel Kurul toplantıları bir defadan fazla geri bırakılamaz.
MADDE 13 : TOPLANTI YERİ
Genel Kurul toplantıları, dernek merkezinin bulunduğu yerde veya Genel Yönetim Kurulu’nun uygun göreceği başka yerde de yapılır.
MADDE 14 : TOPLANTI YETER SAYISI
Genel Kurul, katılma hakkı bulunan üye sayısının yarısından bir fazlasının katılmasıyla toplanır. İlk toplantıda yeterli sayı sağlanamazsa, ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak bu ikinci toplantıya katılan üye sayısı, dernek Genel Yönetim ve Denetleme kurullarının üye tam sayısının iki katından az olamaz.
MADDE 15 : TOPLANTININ YAPILIŞ USULÜ
Dernek Genel Kurulu ilanda belirtilen ve mahallin en büyük mülki amirliğine bildirilen yer ve saatte yapılır.
Genel Kurula katılan üyeler, Genel Yönetim Kurulunun hazırladığı listede isimlerinin karşılığına imza atarak toplantıya girerler. Tam sayı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir
Toplantı Genel Yönetim Kurulu başkanı veya görevlendireceği Genel Yönetim Kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek için bir başkan, bir başkan yardımcısı ve iki katip seçilir. Toplantının yönetimi Genel Kurul başkanına aittir. Katipler tutanağı düzenler, başkan ve başkan yardımcısıyla birlikte imzalarlar.
Toplantı sonunda tüm belge ve tutanaklar yönetim kuruluna teslim edilir.
Hükümet komiserinin gelmemesi, toplantının ertelenmesini gerektirmez.
MADDE 16 : TOPLANTIDA GÖRÜŞÜLECEK KONULAR
Genel Kurulda sadece gündemde yer alan konular görüşülür. Ancak toplantıda hazır bulunan üyelerin en az onda birinin yazılı olarak görüşülmesini istediği konuların gündeme alınması zorunludur.
GENEL KURULUN GÖREVLERİ, YETKİLERİ, OY KULLANMA VE KARAR ALMA USUL VE ŞEKİLLERİ
MADDE 17 : GENEL KURULUN GÖREV VE YETKİLERİ
1 - Dernek organlarını seçilmesi,
2 – Dernek tüzüğünün değiştirilmesi,
3 – Üye aidatlarının belirlenmesi,
4 - Yönetim ve Denetleme kurulları raporlarının görüşülmesi, yönetim kurulunun ibra edilmesi,
5 –Yönetim Kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülüp, aynen veya değiştirilerek kabul edilmesi,
6 – Dernek için gerekli taşınmaz malların satın alınması veya mevcut taşınmaz malların satılması hususunda yönetim kuruluna yetki verilmesi,
7 – Yönetim kurulunca dernek çalışmaları ile ilgili olarak hazırlanan yönetmeliklerin incelenerek, aynen veya değiştirilerek onaylanması,
8 – Derneğin feshedilmesi 9 – Yönetim kurulunca gösterilen diğer tekliflerin incelenip karara bağlanması.
MADDE 18 : OY KULLANMA VE KARAR ALMA USUL VE ŞEKİLLERİ
Genel Kurul kararları toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğuyla alınır. Şu kadar ki tüzük değişikliği ve derneğin feshi kararları, ancak toplantıya katılan üyelerin 2/3 çoğunluğuyla alınır.
Oylamalar gizli oy usulü ile yapılır. Oy kullanacak üyenin, derneğe Genel Kurul tarihinden en az altı ay önce üye olmuş olması gereklidir. Oylar, Yönetim Kurulunca mühürlenmiş zarflar içine konulur. Oy kullanan üye, yine Yönetim Kurulunca hazırlanan listede kendi adının karşısına imzasını atar. En fazla oy alan liste veya aday seçilmiş sayılır. Karar alma işleminde de çoğunluk gereklidir.
YÖNETİM VE DENETLEME KURULLARININ GÖREV VE YETKİLERİ, NE SURETLE SEÇİLECEĞİ, ASİL VE YEDEK ÜYE SAYISI
MADDE 19 : GENEL YÖNETİM KURULU
Genel Yönetim Kurulu beş asil ve beş yedek üyeden oluşur. Görev süresi iki yıldır.. Herhangi bir nedenle asil üyeliklerde boşalma olduğu takdirde, yedek üyelerin göreve çağırılması zorunludur.
Genel Yönetim Kurulu üyeleri ilk toplantılarında, kendi aralarından bir başkan, bir başkan yardımcısı, bir de sayman seçer. Başkan yardımcısı, sayman ve diğer üyelerin çalışma alan ve yetkilerini Genel Yönetim Kurulu belirler. Başkan derneği temsil eder, toplantılara başkanlık eder ve dernek adına demeç verir. Genel Yönetim kurulu, üye tam sayısının yarıdan bir fazlasının hazır bulunması ile en az ayda bir kere, dernek merkezinde, önceden kararlaştıracağı gün ve saatte, çağrısız olarak toplanır.
Kararlar oy çokluğu ile alınır. Oyların eşit olması halinde, başkanın oyu çoğunluğu sağlamış olur.
Özürsüz olarak üst üste üç toplantıya ve yılda altı toplantıya gelmeyen üye çekilmiş sayılır.
Genel Yönetim Kurulunun görevleri ve yetkileri aşağıdaki gibidir :
1 – Derneği temsil etmek veya bu konuda üyelerine yetki vermek,
2 - Derneğin gelir ve gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak ve gelecek
döneme ait bütçeyi hazırlayıp Genel Kurula sunmak,
3 – Derneğin amaçlarını gerçekleştirmek için her çeşit kararı almak ve uygulamak,
4 – Dernek adına çalışacak personeli atamak, ücretlerini saptamak ve
gerektiğinde işlerine son vermek.
5 – Dernek işleyişine ilişkin iç yönetmelikler hazırlamak,
6 – Dernek çalışmalarının gerektirdiği komisyonlar kurmak,
7 – Dernek adına dava açmak veya açılacak davalarda husumetle ehlil
olmak.
8 – Dernek tüzüğünde yapılacak değişiklikleri Genel Kurul onayına sunmak,
9 – Amacına uygun şartlı ve şartsız tüm bağışların kabulü veya reddi
konusunu karara bağlamak,
10 –Yasalar ve Dernek tüzüğü uyarınca şubelerin görev ve
sorumluluklarını saptamak,
11 – Usulüne göre gerekli defterleri tutmak,
12 – Kira sözleşmesi yapmak, dernek lehine rehin ipotek veya ayni haklar tesis etmek.
13 – Genel Kurul yetkisi ile taşınmaz mal satın almak, derneğe ait taşınır ve taşınmaz malları satmak, bina veya tesis inşa etmek. Devlet tahvili, hazine bonosu veya her nevi tahvil veya hisse senedi satın almak.
14 – Her faaliyet yılı sonunda derneğin yıllık bilanço ve yönetim kurulu çalışmalarını açıklayan raporu düzenleyerek, denetim kuruluna sunmak.
15 – Derneğe üye alınmasına veya üyelikten çıkarılmasına karar vermek.
16 – Yasalar ve dernek tüzüğünün gerektirdiği diğer işlemleri yapmak.
MADDE 20 : YÖNETİM KURULUNUN YEDEK ÜYELERLE TAMAMLANMASI
Genel Yönetim Kurulu üye sayısı, boşalmalar nedeniyle, yedeklerin de getirilmesinden sonra, üye tam sayısının yarısından aşağı düşerse, Genel Kurul, mevcut Yönetim Kurulu üyeleri veya denetleme kurulu tarafından bir ay içinde toplantıya çağırılır. Çağrının yapılmaması halinde, dernek üyelerinden birinin başvurusu üzerine, mahalli Sulh Hukuk hakimi duruşma yaparak, dernek üyeleri arasından seçeceği üç kişiyi, bir ay içinde Genel Kurulu toplamakla görevlendirir.
MADDE 21 : DENETLEME KURULU
Genel Kurulca seçilen üç asil, üç yedek üyeden oluşur.
Denetleme Kurulunun görevleri :
1 – En geç yılda bir ve belirsiz zamanlarda derneğin bütün hesap ve işlemlerini Genel Yönetim Kurulu’nun işlem ve faaliyetlerini, derneğin mali durumunu incelemek ve denetlemek.
2 – Denetim sonucu düzenlenecek raporları Genel Yönetim Kurulu’na ve Genel Kurul toplantısından önceki hazırlanacak yıllık raporları Genel Kurula sunmak.
3 – Gerektiğinde Genel Kurulu toplantıya çağırmak.
MADDE 22 : DERNEĞİN BORÇLANMA USULLERİ
Dernek, Genel Kurullarında Dernek lehine alınacak taşınır ve taşınmaz malları almak için Genel Kuruldan yetki almak suretiyle borçlanarak taşınır ve taşınmaz mal alır.
MADDE 23 : ORGANLARA SEÇİLENLERİN İDAREYE BİLDİRİLMESİ
Genel Kurul toplantısını izleyen otuz gün içinde, Genel Yönetim Kurulu başkanı, Genel Yönetim ve Denetleme Kurulları ile derneğin diğer organlarına seçilen asil ve yedek üyelerin ad ve soyadlarını, baba adlarını, doğum yeri ve tarihlerini, mesleklerini ve ikametgah adreslerini, dernek merkezinin bulunduğu mahallin en büyük mülki amirliğine yazı ile bildirir.
MADDE 24 : ŞUBELER
Devlet Opera ve Balesinin yerleşik sahnesinin bulunduğu yerlerde şube kurulabilir. Şube kurulması Genel Merkez Genel Kurulu kararıyla gerçekleştirilir. Genel Yönetim Kurulunca yetkili kılınan en az üç kişi tarafından, şubenin açılacağı yerin bağlı bulunduğu en yüksek mülki amirliğe yazıyla başvurulur. Şube üyeleri, Merkez Genel Kurulunun da üyesidirler.
MADDE 25 : ŞUBELERİN ORGANLARI
Şube organları ; Şube Genel Kurulu, Şube Yönetim Kurulu ve Şube Denetleme Kurulundan ibarettir.
MADDE 26 : ŞUBE GENEL KURULU
Şube Genel Kurulu, şubeye kayıtlı üyelerden oluşur. Şube Genel Kurulu, Şube Yönetim Kurulunu ve Şube Denetleme Kurulunu seçer. Şubeler merkez tüzüğüne aykırı çalışamazlar. Şube Genel Kurulu için, Merkez Genel Kurulu usulleri uygulanır.
MADDE 27 : ŞUBE YÖNETİM KURULU
Şube Genel Kurulu tarafından seçilen, beş asil, beş yedek üyeden oluşur. Şube Yönetim Kurulu kendi içinden bir başkan, bir başkan yardımcısı ve bir sayman seçer. Genel Yönetim Kurulu tarafından yetkilendirilen şube kurucuları şubenin açılışını takip eden en geç altı ay içinde Genel Kurullarını toplar. Şube Yönetim Kurulları tüm çalışmalarını, Tüzük, Genel Kurul ve Genel Yönetim Kurulu kararlarına uygun olarak yürütür.
MADDE 28 : ŞUBE DENETLEME KURULU
Şube Genel Kurulunca seçilen üç asil ve üç yedek üyeden oluşur. Kendi içinden bir başkan seçer. Şube Denetleme Kurulu, şubenin hesaplarını diledikleri zaman veya bir yıllık dönemler içinde inceleyerek durumu bir raporla Yönetim kuruluna bildirir ve kesin hesap durumunu Genel Kurulun bilgisine sunar. Denetleme kurulu yasaların ve tüzüğün kendisine verdiği görevleri yerine getirir.
MADDE 29 : ÜYELERİN ÖDEYECEKLERİ GİRİŞ VE YILLIK AİDAT MİKTARININ BELİRLENME ŞEKLİ
Üyelerin ödeyecekleri giriş ve yıllık aidat miktarı, Genel Kurul tarafından belirlenir.
MADDE 30 : DERNEĞİN GELİRLERİ
Derneğin gelir kaynakları
1 – Üye aidatı ve giriş aidatı,
2 – Dernek adına basılan yayınlar, düzenlenen sahne gösterileri, filmler, gece
ve diğer faaliyetlerden elde edilen gelirler,
3 –Derneğin mal varlığından elde edilen gelirler
4 – Bağışlar ve yardımlar,
5 – Lokal ve tesislerden elde edilen gelirler,
7 – Yardım toplama hakkındaki mevzuat hükümlerine uygun olarak toplanacak bağışlar ve yardımlar,
8 – Faiz gelirleri,
9– Yasaların ve tüzüğün öngördüğü sınırlar içinde gerçekleştirilecek diğer
gelirler.
Dernek mülkî idare amirliğine önceden bildirimde bulunmak şartıyla yurt dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlardan aynî ve nakdî yardım alabilirler.
MADDE 31 : DEFTER VE KAYITLAR
Dernek kanun ve yönetmelikte belirtilen defterleri tutar
Bu maddede sayılan defterlerin Noterden veya Dernekler Müdürlüğü’nden tasdikli olması zorunludur.
MADDE 32 : DERNEĞİN İÇ DENETİM ŞEKİLLERİ
Dernek iç denetimi, dernekler yasası ve dernek tüzüğüne göre Denetleme Kurulu tarafından gerçekleştirilir.
MADDE 33 : TÜZÜĞÜN NE ŞEKİLDE DEĞİŞTİRİLECEĞİ
Tüzük değişikliğine karar verme yetkisi Genel Kurula aittir. Olağan ve olağanüstü Genel Kurul gündemine konulmak ve yeterli bir süre önce, değişiklik önerileri yazılı olarak üyelere bildirilmek koşulu ile tüzük değiştirilebilir.
Tüzük değişikliği için karar sayısı, toplantıya katılan üye sayısının üçte ikisidir.
MADDE 34 : DERNEĞİN FESHİ HALİNDE MAL VARLIĞININ TASFİYE ŞEKLİ
Dernek Genel Kurulu her zaman derneğin feshine karar verebilir.
Dernek Genel Kurulunun fesih kararı alabilmesi için, tüzüğe göre Genel Kurula katılma hakkına sahip dernek üyelerinin en az üçte ikisinin toplantıda hazır bulunmaları şarttır. İkinci toplantıya katılan üye sayısı Genel Yönetim ve Denetleme Kurullarının üye tam sayısının iki katından az olamaz. Feshe ilişkin kararın, toplantıda hazır bulunan üyelerin üçte iki çoğunluğu ile verilmesi zorunludur.
Derneğin feshi, Genel Yönetim Kurulu tarafından mahallin en yüksek mülki amirliğine yazılı olarak bildirilir.
Fesih kararı ile birlikte derneğin mal varlığının Genel Kurulun alacağı karar doğrultusunda tasfiyesi yapılır.
MADDE 35 : HÜKÜM EKSİKLİĞİ
Dernek tüzüğünde hüküm bulunmayan durumlarda 5253 sayılı Dernekler Kanunu, bu konuda hüküm bulunmayan durumlarda ise 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu hükümleri uygulanır.
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)